Er zijn vijf basiselementen: logo, kleur, vorm, lettertype en tone of voice die samenkomen om een samenhangend beeld van je merk te creëren.
Wanneer we nieuwe merken tegenkomen, beoordelen we ze op hoe ze eruitzien en aanvoelen. Maar als je geen ontwerper bent, weet je misschien niet hoe deze elementen samenwerken. Laten we het dus eerst hebben over logo-ontwerp en de verschillende soorten logo’s.
LOGO:
We kunnen 4 logo types onderscheiden
- Een woordmerk is gewoon een merknaam die gestileerd is om een merkkenmerk of positionering over te brengen. Bijvoorbeeld: Google.
- Een beeldmerk is een direct herkenbare letterlijke afbeelding die vereenvoudigd en gestileerd is, bijvoorbeeld Apple.
- Een embleem is een merk waarbij de bedrijfsnaam onlosmakelijk verbonden is met een beeldelement, bijvoorbeeld: Harley Davidson.
- Een letterlogo zijn unieke ontwerpen met een of meer lettervormen die fungeren als geheugensteun voor de naam van een bedrijf. Denk aan de “M” van McDonald’s.
Een professioneel logo moet eenvoudig, onvergetelijk en toepasselijk zijn.
- Eenvoudig betekent dat je logo niet te veel grafische elementen moet bevatten. Eenvoud is de sleutel.
- Onvergetelijk, als je logo eenvoudig en onderscheidend genoeg is, kan het gemakkelijk worden onthouden.
- Toepasselijk, een goed logo moet relevant zijn voor de bedrijfssector en de doelgroep.
KLEUREN:
Colors speak louder than words, dus laten we het even over kleur hebben.
- Rood is de kleur van passie en opwinding. Het is de perfecte keuze als je merkidentiteit luid, jeugdig en opwindend is.
- Oranje is een andere energieke kleur en is geweldig als je vriendelijk en speels wilt overkomen.
- Geel, de kleur van zonneschijn, heeft alles te maken met geluk. De vrolijke vibe maakt het een goede keuze als je leuk, toegankelijk en betaalbaar wilt overkomen.
- Groen staat bekend om zijn uitzonderlijke veelzijdigheid – bijna elk merk kan het effectief gebruiken. Als je merk verbonden is met het milieu, is groen een goede keuze.
- Blauw: Vrijwel iedereen houdt van blauw. Het kan je merk helpen om stabiel en betrouwbaar over te komen. Kijk maar naar banken.
- Indigo en zwart: Als je als modern of geraffineerd wilt overkomen, is er niets zo klassiek en effectief als zwart.
- Violet/paars is de kleur van royalty, met een vleugje vrouwelijkheid, dus als je gaat voor een luxueus gevoel in je huisstijl, is dit een veilige keuze.
VORM:
Het volgende dat we moeten bespreken is vorm. We hebben ronde vormen, vierkanten en lijnen.
- Ronde vormen, zoals cirkels, ovalen en ellipsen, hebben alles te maken met positieve gevoelens. Cirkels suggereren gevoelens van gemeenschap, eenheid en liefde.
- Scherpe vormen, zoals vierkanten en rechthoeken, staan voor kracht en efficiëntie. Ze creëren een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid.
- Rechte lijnen hebben ook hun eigen implicaties: verticale lijnen suggereren mannelijkheid en kracht, terwijl horizontale lijnen rust en kalmte suggereren. Diagonale lijnen kunnen dynamiek toevoegen.
LETTERTYPE:
De keuze van het juiste lettertype. In principe hebben we drie soorten lettertypen: met schreef, schreefloos en script.
- Schreven of serif lettertypes hebben een klein voetje aan het einde van elke letter. Deze klassieke typografie is geweldig als je wilt dat je merk betrouwbaar en traditioneel overkomt.
- Schreefloos – als “schreef” voetjes betekent, dan is “schreefloos” zonder voetjes. Het zijn gewoon letters met gladde randen. Ze geven een meer gestroomlijnd en modern gevoel aan je merkidentiteit.
- Script – en we hebben scriptlettertypes die een cursief handschrift nabootsen. Het kan een geweldige manier zijn om een authentiek gevoel toe te voegen aan je merkidentiteit.
TONE OF VOICE:
Het is belangrijk hoe je eruitziet, maar ook hoe je praat.
Denk aan een functionele en expressieve tone of voice. Functioneel betekent behulpzaam, dus het ordent dingen op een duidelijke manier. En een expressieve toon zorgt voor een glimlach en laat elk woord tellen. Ben je zakelijk of informeel? Straight to the point of meer conversationeel? Hoe wil je overkomen op je publiek? Niet alleen hoe je het moet zeggen, maar ook wat je moet zeggen is belangrijk.
Er zijn vijf basiselementen: logo, kleur, vorm, lettertype en tone of voice die samenkomen om een samenhangend beeld van je merk te creëren.
Wanneer we nieuwe merken tegenkomen, beoordelen we ze op hoe ze eruitzien en aanvoelen. Maar als je geen ontwerper bent, weet je misschien niet hoe deze elementen samenwerken. Laten we het dus eerst hebben over logo-ontwerp en de verschillende soorten logo’s.
LOGO:
We kunnen 4 logo types onderscheiden
- Een woordmerk is gewoon een merknaam die gestileerd is om een merkkenmerk of positionering over te brengen. Bijvoorbeeld: Google.
- Een beeldmerk is een direct herkenbare letterlijke afbeelding die vereenvoudigd en gestileerd is, bijvoorbeeld Apple.
- Een embleem is een merk waarbij de bedrijfsnaam onlosmakelijk verbonden is met een beeldelement, bijvoorbeeld: Harley Davidson.
- Een letterlogo zijn unieke ontwerpen met een of meer lettervormen die fungeren als geheugensteun voor de naam van een bedrijf. Denk aan de “M” van McDonald’s.
Een professioneel logo moet eenvoudig, onvergetelijk en toepasselijk zijn.
- Eenvoudig betekent dat je logo niet te veel grafische elementen moet bevatten. Eenvoud is de sleutel.
- Onvergetelijk, als je logo eenvoudig en onderscheidend genoeg is, kan het gemakkelijk worden onthouden.
- Toepasselijk, een goed logo moet relevant zijn voor de bedrijfssector en de doelgroep.
KLEUREN:
Colors speak louder than words, dus laten we het even over kleur hebben.
- Rood is de kleur van passie en opwinding. Het is de perfecte keuze als je merkidentiteit luid, jeugdig en opwindend is.
- Oranje is een andere energieke kleur en is geweldig als je vriendelijk en speels wilt overkomen.
- Geel, de kleur van zonneschijn, heeft alles te maken met geluk. De vrolijke vibe maakt het een goede keuze als je leuk, toegankelijk en betaalbaar wilt overkomen.
- Groen staat bekend om zijn uitzonderlijke veelzijdigheid – bijna elk merk kan het effectief gebruiken. Als je merk verbonden is met het milieu, is groen een goede keuze.
- Blauw: Vrijwel iedereen houdt van blauw. Het kan je merk helpen om stabiel en betrouwbaar over te komen. Kijk maar naar banken.
- Indigo en zwart: Als je als modern of geraffineerd wilt overkomen, is er niets zo klassiek en effectief als zwart.
- Violet/paars is de kleur van royalty, met een vleugje vrouwelijkheid, dus als je gaat voor een luxueus gevoel in je huisstijl, is dit een veilige keuze.
VORM:
Het volgende dat we moeten bespreken is vorm. We hebben ronde vormen, vierkanten en lijnen.
- Ronde vormen, zoals cirkels, ovalen en ellipsen, hebben alles te maken met positieve gevoelens. Cirkels suggereren gevoelens van gemeenschap, eenheid en liefde.
- Scherpe vormen, zoals vierkanten en rechthoeken, staan voor kracht en efficiëntie. Ze creëren een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid.
- Rechte lijnen hebben ook hun eigen implicaties: verticale lijnen suggereren mannelijkheid en kracht, terwijl horizontale lijnen rust en kalmte suggereren. Diagonale lijnen kunnen dynamiek toevoegen.
LETTERTYPE:
De keuze van het juiste lettertype. In principe hebben we drie soorten lettertypen: met schreef, schreefloos en script.
- Schreven of serif lettertypes hebben een klein voetje aan het einde van elke letter. Deze klassieke typografie is geweldig als je wilt dat je merk betrouwbaar en traditioneel overkomt.
- Schreefloos – als “schreef” voetjes betekent, dan is “schreefloos” zonder voetjes. Het zijn gewoon letters met gladde randen. Ze geven een meer gestroomlijnd en modern gevoel aan je merkidentiteit.
- Script – en we hebben scriptlettertypes die een cursief handschrift nabootsen. Het kan een geweldige manier zijn om een authentiek gevoel toe te voegen aan je merkidentiteit.
TONE OF VOICE:
Het is belangrijk hoe je eruitziet, maar ook hoe je praat.
Denk aan een functionele en expressieve tone of voice. Functioneel betekent behulpzaam, dus het ordent dingen op een duidelijke manier. En een expressieve toon zorgt voor een glimlach en laat elk woord tellen. Ben je zakelijk of informeel? Straight to the point of meer conversationeel? Hoe wil je overkomen op je publiek? Niet alleen hoe je het moet zeggen, maar ook wat je moet zeggen is belangrijk.