Het is verleidelijk om meteen in het sappige werk te duiken, zoals het ontwerpen van je logo, maar eerst is het essentieel om naar binnen te kijken.
Begrijpen wat je bedrijf is en waar het voor staat, is noodzakelijk voordat je specifieke ontwerpelementen gaat aanpakken.
Vooraf tijd investeren in het definiëren en verwoorden van je merkstrategie is de sleutel tot succes.
Intern zorgt het voor het kernconcept waar al het andere om draait, zodat al je merkinspanningen zijn afgestemd op een duidelijke strategische richting. En extern manifesteert een effectieve strategie zich in een sterk merkimago. Je strategie kan heel uitgebreid zijn, maar de basis zou moeten bestaan uit je publiek, mission statement en merkpersoonlijkheid.
Het eerste wat je dus wilt doen is je publiek definiëren. Het kennen van het publiek van je merk is van vitaal belang voor het opbouwen van een merk. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen, omdat we moeten weten hoe we contact met hen kunnen maken. Je wilt dus weten wie ze zijn in termen van demografie en psychografie.
Het tweede wat je wilt doen is je mission statement schrijven, je mission statement is een schriftelijke notitie van je kerndoel of overtuiging. Mensen willen graag weten waarom je iets doet in plaats van wat je doet of hoe je het doet.
Mensen willen hun waarden, doelen en aspiraties terugvinden in de merken die ze kiezen.
In een solide missieverklaring geef je duidelijk aan wat je bedrijf wil bereiken. De missie dient als filter om beslissingen te nemen binnen de organisatie die “on brand” zijn.
Het laatste wat we in onze strategie gaan opnemen is de merkpersoonlijkheid. Net als mensen hebben merken persoonlijkheden. Als je bedrijf een persoon was, wie zou het dan zijn? Hoe zou hij of zij zich gedragen, praten en kleden? Er zijn vijf hoofd-typen merkpersoonlijkheden:
- Opwinding: zorgeloos, temperamentvol en jeugdig
- Oprechtheid: vriendelijkheid, bedachtzaamheid, familiewaarden
- Ruwheid: ruw, stoer, buiten en atletisch
- Competentie: succesvol, leiderschap, etc.
- Verfijning: elegant, prestigieus, etc.
Het is verleidelijk om meteen in het sappige werk te duiken, zoals het ontwerpen van je logo, maar eerst is het essentieel om naar binnen te kijken.
Begrijpen wat je bedrijf is en waar het voor staat, is noodzakelijk voordat je specifieke ontwerpelementen gaat aanpakken.
Vooraf tijd investeren in het definiëren en verwoorden van je merkstrategie is de sleutel tot succes.
Intern zorgt het voor het kernconcept waar al het andere om draait, zodat al je merkinspanningen zijn afgestemd op een duidelijke strategische richting. En extern manifesteert een effectieve strategie zich in een sterk merkimago. Je strategie kan heel uitgebreid zijn, maar de basis zou moeten bestaan uit je publiek, mission statement en merkpersoonlijkheid.
Het eerste wat je dus wilt doen is je publiek definiëren. Het kennen van het publiek van je merk is van vitaal belang voor het opbouwen van een merk. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen, omdat we moeten weten hoe we contact met hen kunnen maken. Je wilt dus weten wie ze zijn in termen van demografie en psychografie.
Het tweede wat je wilt doen is je mission statement schrijven, je mission statement is een schriftelijke notitie van je kerndoel of overtuiging. Mensen willen graag weten waarom je iets doet in plaats van wat je doet of hoe je het doet.
Mensen willen hun waarden, doelen en aspiraties terugvinden in de merken die ze kiezen.
In een solide missieverklaring geef je duidelijk aan wat je bedrijf wil bereiken. De missie dient als filter om beslissingen te nemen binnen de organisatie die “on brand” zijn.
Het laatste wat we in onze strategie gaan opnemen is de merkpersoonlijkheid. Net als mensen hebben merken persoonlijkheden. Als je bedrijf een persoon was, wie zou het dan zijn? Hoe zou hij of zij zich gedragen, praten en kleden? Er zijn vijf hoofd-typen merkpersoonlijkheden:
- Opwinding: zorgeloos, temperamentvol en jeugdig
- Oprechtheid: vriendelijkheid, bedachtzaamheid, familiewaarden
- Ruwheid: ruw, stoer, buiten en atletisch
- Competentie: succesvol, leiderschap, etc.
- Verfijning: elegant, prestigieus, etc.