Mensen gebruiken deze termen elke dag als verwisselbare synoniemen, maar ze betekenen niet hetzelfde.
Wat is jouw favoriete merk? Denk niet te veel na! Pak de eerste naam die in je opkomt. Dit bedrijf heeft je loyaliteit verdiend. Je blijft terugkomen omdat je het gevoel hebt dat de waarden van het bedrijf overeenkomen met die van jou.
Als individuen hebben we een idee van wat een merk is: een verzameling onderscheidende percepties, ideeën en gevoelens die mensen hebben over een product of dienst. Maar als consument beseffen we vaak niet wat er nodig is om een sterk en gedenkwaardig merk te bouwen.
Dat brengt ons bij branding – het proces van het bouwen van een merk. Alle acties die je onderneemt om bekendheid en reputatie rond je product of dienst op te bouwen. Er zijn veel dingen die meespelen bij het maken van een merk, maar design speelt een essentiële rol. Nu vraag je je misschien af hoe je jouw kansen op succes kan maximaliseren?
Hier komt merkidentiteit om de hoek kijken: de tastbare uitingen van je merk. Hoe duidelijker, specifieker en samenhangender deze elementen zijn, hoe sterker je merk zal zijn. En dit is waar branding bij Grafico over gaat. Ons doel is om je te helpen een sterke merkidentiteit te creëren, zodat je je waarden duidelijk aan de wereld kunt communiceren.
Elementen van de merkidentiteit variëren afhankelijk van het bedrijf,
maar de basiselementen die je moet hebben zijn onder andere:
- Logo: je logo is de hoeksteen van je merkidentiteit. Het is de meest directe visuele weergave van je bedrijf – denk aan het logo van Apple, de appel met een hap eruit.
- Vorm: de vorm die je gebruikt kan verschillende dingen zeggen. Cirkels kunnen bijvoorbeeld heelheid betekenen – denk aan MasterCard, terwijl vierkanten staan voor stabiliteit – denk aan Microsoft. En lijnen kunnen dynamiek toevoegen – denk bijvoorbeeld aan Adidas.
- Kleur: je kleurkeuzes zijn belangrijk om emoties op te roepen en je merk te onderscheiden. Denk aan de gouden bogen van McDonald’s en hoe die opvallen.
- Typografie: een consistent lettertype is de sleutel tot vertrouwdheid. Denk aan het gebruik van Arnhem door De Standaard, dat een klassieke uitstraling heeft, of misschien wil je dat je merk meer strak en modern overkomt, zoals bijvoorbeeld Google.
In de toekomst hebben we het zeker nog verder over deze elementen, maar eerst is het essentieel om ‘naar binnen’ te kijken en je merk-/brandstrategie te ontwikkelen.
Mensen gebruiken deze termen elke dag als verwisselbare synoniemen, maar ze betekenen niet hetzelfde.
Wat is jouw favoriete merk? Denk niet te veel na! Pak de eerste naam die in je opkomt. Dit bedrijf heeft je loyaliteit verdiend. Je blijft terugkomen omdat je het gevoel hebt dat de waarden van het bedrijf overeenkomen met die van jou.
Als individuen hebben we een idee van wat een merk is: een verzameling onderscheidende percepties, ideeën en gevoelens die mensen hebben over een product of dienst. Maar als consument beseffen we vaak niet wat er nodig is om een sterk en gedenkwaardig merk te bouwen.
Dat brengt ons bij branding – het proces van het bouwen van een merk. Alle acties die je onderneemt om bekendheid en reputatie rond je product of dienst op te bouwen. Er zijn veel dingen die meespelen bij het maken van een merk, maar design speelt een essentiële rol. Nu vraag je je misschien af hoe je jouw kansen op succes kan maximaliseren?
Hier komt merkidentiteit om de hoek kijken: de tastbare uitingen van je merk. Hoe duidelijker, specifieker en samenhangender deze elementen zijn, hoe sterker je merk zal zijn. En dit is waar branding bij Grafico over gaat. Ons doel is om je te helpen een sterke merkidentiteit te creëren, zodat je je waarden duidelijk aan de wereld kunt communiceren.
Elementen van de merkidentiteit variëren afhankelijk van het bedrijf,
maar de basiselementen die je moet hebben zijn onder andere:
- Logo: je logo is de hoeksteen van je merkidentiteit. Het is de meest directe visuele weergave van je bedrijf – denk aan het logo van Apple, de appel met een hap eruit.
- Vorm: de vorm die je gebruikt kan verschillende dingen zeggen. Cirkels kunnen bijvoorbeeld heelheid betekenen – denk aan MasterCard, terwijl vierkanten staan voor stabiliteit – denk aan Microsoft. En lijnen kunnen dynamiek toevoegen – denk bijvoorbeeld aan Adidas.
- Kleur: je kleurkeuzes zijn belangrijk om emoties op te roepen en je merk te onderscheiden. Denk aan de gouden bogen van McDonald’s en hoe die opvallen.
- Typografie: een consistent lettertype is de sleutel tot vertrouwdheid. Denk aan het gebruik van Arnhem door De Standaard, dat een klassieke uitstraling heeft, of misschien wil je dat je merk meer strak en modern overkomt, zoals bijvoorbeeld Google.
In de toekomst hebben we het zeker nog verder over deze elementen, maar eerst is het essentieel om ‘naar binnen’ te kijken en je merk-/brandstrategie te ontwikkelen.